• Procedury w przypadkach zagrożenia bezpieczeństwa
  • Cyberbezpieczeństwo
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Powidzu
  • ZSP w Powidzu
    • Historia szkoły
    • Patron
    • Dyrekcja
    • Nauczyciele
    • Pracownicy
    • Dokumenty
    • GODZINY PRACY SPECJALISTÓW
    • Projekty
      • PROJEKT CENTRUM NAUCZANIA ZDALNEGO
      • CSW@2030 – WIELKOPOLSKA AKADEMIA TALENTÓW
      • eTwinning
      • INSTA.LING W NASZEJ SZKOLE
      • Młodzieżowe aktywizacje
      • AKTYWNA TABLICA
      • RODZINA TO PODSTAWA
      • Deutsch Plus
      • Rozwój edukacji szkolnej w Gminie Powidz
      • Laboratoria Przyszłości
      • CSW@2020
  • Aktualności
    • Przedszkole
      • Grupy
      • Wyprawka
    • Szkoła Podstawowa
    • Ogłoszenia
  • Strefa ucznia
    • Plan lekcji
    • Samorząd uczniowski
    • Egzamin 8 klasisty
  • Strefa rodzica
    • Rada Rodziców
    • Zajęcia dodatkowe
    • Ubezpieczenie
    • Egzamin 8 klasisty
    • Deklaracja dostępności
    • Raport o dostępności
  • Świetlica
  • Biblioteka
  • Kontakt
  • RODO

Wybierz stronę

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2025

paź 9, 2025 | Aktualności, Bez kategorii, Szkoła Podstawowa | 0 |

Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji 2025

W dniach 06.10 – 12.10.2025r. w całej Europie obchodzony jest Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem „Dysleksja – od opinii do człowieka”. Przekazujemy najistotniejsze informacje, które pomogą lepiej zrozumieć dysleksję i podpowiadają jak wspierać dziecko.

Czym jest dysleksja?

Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania wynikające z innego sposobu przetwarzania języka. Występowanie trudności nie wynika z braku chęci ani niższej inteligencji dziecka. Dysleksja ma wpływ na tempo i dokładność czytania, rozumienie przeczytanych treści, problemy z poprawną pisownią oraz zapamiętywanie sekwencji.

Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.

    – DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu;

    – DYSORTOGRAFIA – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne i
                                 fonologiczne);

    – DYSGRAFIA – trudności grafomotoryczne.

Rys historyczny

• Koniec XIX w.: opisano pierwsze przypadki tzw. „ślepoty słownej” u dzieci mających prawidłowy rozwój intelektualny.
• Początek XX w.: lekarze i pedagodzy (m.in. w Wielkiej Brytanii i USA) zwracają uwagę na odmienne funkcjonowanie językowe części uczniów.
• XX w.: rozwój badań neuropsychologicznych i edukacyjnych; powstają towarzystwa wspierające osoby z dysleksją oraz programy wczesnego wspomagania.
• Dziś: dysleksję traktuje się jako różnorodność neurorozwojową – nacisk kładzie się na rzetelną diagnozę, skuteczne strategie nauki i wzmacnianie mocnych stron.

Co powinno niepokoić?

Sygnały, które warto skonsultować (szczególnie, jeśli utrzymują się mimo ćwiczeń):

Przedszkole (5–6 lat):

• trudności z rymowaniem i dzieleniem słów na sylaby;

• kłopot z zapamiętywaniem wierszyków, piosenek i sekwencji (np. dni tygodnia);

• mała świadomość fonologiczna (trudności z analizą i syntezą sylabową, głoskowaniem).

Klasy I–III:

• wolne czytanie, niska technika czytania mimo ćwiczeń, zgadywanie wyrazów;

• liczne błędy w pisaniu mimo ćwiczeń (zamiany, opuszczenia liter, trudności z „ó/u”, „rz/ż”, „h/ch”);

• problem z przepisywaniem z tablicy, organizacją zeszytu, zapamiętywaniem reguł.

Klasy IV–VIII:

• różnice między wiedzą ustną a oceną z prac pisemnych ;

• trudność z pracą pod presją czasu i redagowaniem dłuższych wypowiedzi, liczne błędy w pracach pisemnych (różnego rodzaju),

• niechęć do czytania głośnego, spadek motywacji i wiary w siebie.

• niski poziom rozumienia czytanych treści,

Diagnoza i ścieżka wsparcia

• obserwacja dziecka w domu, jeśli trudności się utrzymują → rozmowa z wychowawcą/pedagogiem/ polonistą,

• w razie potrzeby – diagnoza w poradni psychologiczno‑pedagogicznej (najczęściej obejmuje diagnoze pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną),

• ustalenie dostosowań i form pomocy psychologiczno‑pedagogicznej przez poradnię i wydanie Opinii dla dziecka,

• monitorowanie postępów i modyfikacja działań.

Mity i fakty na temat dysleksji

• Mit: „Dysleksja to lenistwo.” Fakt: to różnorodność neurorozwojowa. Dzieci się starają – potrzebują innych strategii.

• Mit: „Samo przejdzie.” Fakt: bez wsparcia trudności trwają; im wcześnie będą podjęte działania tym lepsze efekty.

Więcej informacji na temat obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji i samej dysleksji znajdą Państwo pod tym linkiem >>> https://www.ptd.edu.pl/tydziendys2025.html

Udział:

Wskaźnik:

PoprzedniSpotkanie z Gallem Anonimem
NastępnyZ Orlika na stadion- etap rejonowy

powiązane posty

Konkurs Plastyczny

Konkurs Plastyczny

17 listopada 2022

Dzień Dziecka w naszej szkole!

Dzień Dziecka w naszej szkole!

3 czerwca 2024

Innowacja na niemieckim „Experimentieren mit Deutsch”

Innowacja na niemieckim „Experimentieren mit Deutsch”

30 września 2022

Zaproszenie do składania ofert

Zaproszenie do składania ofert

14 maja 2025

e-Dziennik

Dokumenty

Wydarzenia


Najnowsze wpisy

  • POLSKA ZACZYNA SIĘ W NASZYCH SERCACH
    POLSKA ZACZYNA SIĘ W NASZYCH SERCACH
    lis 7, 2025 | Aktualności, Bez kategorii, Szkoła Podstawowa
  • Dzień, w którym bajki ożyły!
    Dzień, w którym bajki ożyły!
    lis 6, 2025 | Aktualności, Szkoła Podstawowa
  • Dzień Postaci z Bajek
    Dzień Postaci z Bajek
    lis 5, 2025 | Aktualności, Przedszkole

Starsze wpisy

Wycieczki szkolne

  • Wycieczki rok szkolny 2021/2022
  • Wycieczki rok szkolny 2020/2021
  • Wycieczki rok szkolny 2019/2020
  • Wycieczki rok szkolny 2018/2019
  • Wycieczki rok szkolny 2017/2018
  • Wycieczki rok szkolny 2016/2017

Strona archiwalna

Dobre praktyki i innowacje pedagogiczne

  • NIEMIECKI NA PLUS
  • SPOTKANIE Z BAJKĄ
  • Z CHEMIĄ ZA PAN BRAT
  • Rok Tadeusza Kościuszki
  • Rajd szlakiem Kompanii Powidzkiej 1918r.
  • Pokochaj szkołę
  • Dzień Matematyczno-Przyrodniczy

Copyright © 2021 Zespół Szkolno - Przedszkolny w Powidzu. All rights reserved. | Wykonanie INTON

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.