
W dniach 06.10 – 12.10.2025r. w całej Europie obchodzony jest Europejski Tydzień Świadomości Dysleksji pod hasłem „Dysleksja – od opinii do człowieka”. Przekazujemy najistotniejsze informacje, które pomogą lepiej zrozumieć dysleksję i podpowiadają jak wspierać dziecko.
Czym jest dysleksja?
Dysleksja to specyficzne trudności w nauce czytania i pisania wynikające z innego sposobu przetwarzania języka. Występowanie trudności nie wynika z braku chęci ani niższej inteligencji dziecka. Dysleksja ma wpływ na tempo i dokładność czytania, rozumienie przeczytanych treści, problemy z poprawną pisownią oraz zapamiętywanie sekwencji.
Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla określenia syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.
– DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu;
– DYSORTOGRAFIA – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (w tym błędy ortograficzne i
fonologiczne);
– DYSGRAFIA – trudności grafomotoryczne.
Rys historyczny
• Koniec XIX w.: opisano pierwsze przypadki tzw. „ślepoty słownej” u dzieci mających prawidłowy rozwój intelektualny.
• Początek XX w.: lekarze i pedagodzy (m.in. w Wielkiej Brytanii i USA) zwracają uwagę na odmienne funkcjonowanie językowe części uczniów.
• XX w.: rozwój badań neuropsychologicznych i edukacyjnych; powstają towarzystwa wspierające osoby z dysleksją oraz programy wczesnego wspomagania.
• Dziś: dysleksję traktuje się jako różnorodność neurorozwojową – nacisk kładzie się na rzetelną diagnozę, skuteczne strategie nauki i wzmacnianie mocnych stron.
Co powinno niepokoić?
Sygnały, które warto skonsultować (szczególnie, jeśli utrzymują się mimo ćwiczeń):
Przedszkole (5–6 lat):
• trudności z rymowaniem i dzieleniem słów na sylaby;
• kłopot z zapamiętywaniem wierszyków, piosenek i sekwencji (np. dni tygodnia);
• mała świadomość fonologiczna (trudności z analizą i syntezą sylabową, głoskowaniem).
Klasy I–III:
• wolne czytanie, niska technika czytania mimo ćwiczeń, zgadywanie wyrazów;
• liczne błędy w pisaniu mimo ćwiczeń (zamiany, opuszczenia liter, trudności z „ó/u”, „rz/ż”, „h/ch”);
• problem z przepisywaniem z tablicy, organizacją zeszytu, zapamiętywaniem reguł.
Klasy IV–VIII:
• różnice między wiedzą ustną a oceną z prac pisemnych ;
• trudność z pracą pod presją czasu i redagowaniem dłuższych wypowiedzi, liczne błędy w pracach pisemnych (różnego rodzaju),
• niechęć do czytania głośnego, spadek motywacji i wiary w siebie.
• niski poziom rozumienia czytanych treści,
Diagnoza i ścieżka wsparcia
• obserwacja dziecka w domu, jeśli trudności się utrzymują → rozmowa z wychowawcą/pedagogiem/ polonistą,
• w razie potrzeby – diagnoza w poradni psychologiczno‑pedagogicznej (najczęściej obejmuje diagnoze pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną),
• ustalenie dostosowań i form pomocy psychologiczno‑pedagogicznej przez poradnię i wydanie Opinii dla dziecka,
• monitorowanie postępów i modyfikacja działań.
Mity i fakty na temat dysleksji
• Mit: „Dysleksja to lenistwo.” Fakt: to różnorodność neurorozwojowa. Dzieci się starają – potrzebują innych strategii.
• Mit: „Samo przejdzie.” Fakt: bez wsparcia trudności trwają; im wcześnie będą podjęte działania tym lepsze efekty.
Więcej informacji na temat obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji i samej dysleksji znajdą Państwo pod tym linkiem >>> https://www.ptd.edu.pl/tydziendys2025.html








