Na szkolnym fanpage’u od 11 do 25 lutego pojawiały się posty dotyczące bezpieczeństwa w INTERNECIE. Tutaj można znaleźć wszystkie wpisy. Zachęcamy do zapoznania się z poniższymi treściami:
11 lutego – Dzień Bezpiecznego Internetu – www.dbi.pl
Dziś obchodzimy Dzień Bezpiecznego Internetu! To doskonała okazja, by zastanowić się, jak korzystamy z sieci i co możemy zrobić, aby była ona bezpieczniejsza dla nas i naszych dzieci.
Czego uczy nas ten dzień?
Świadomego korzystania z internetu
Ochrony swoich danych i prywatności
Rozpoznawania zagrożeń, takich jak cyberprzemoc czy pato treści
Polecamy film:
Homo Tabletis – dajemy dzieciom siłę –
Film ten porusza temat wpływu internetu i urządzeń mobilnych na rozwój dzieci. Czy dzieci są gotowe na cyfrowy świat? Jak je do tego przygotować?
Wskazówki dla uczniów – jak dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci?
Chroń swoje dane! Nigdy nie udostępniaj swojego hasła, adresu, numeru telefonu ani żadnych innych prywatnych informacji.
Myśl, zanim coś napiszesz! Internet pamięta – raz wrzucone zdjęcie lub komentarz mogą zostać na zawsze.
Uważaj, z kim rozmawiasz! Nie każdy w sieci jest tym, za kogo się podaje. Nie ufaj nieznajomym i nie umawiaj się z nimi na spotkania.
Nie daj się hejterom! Jeśli ktoś Cię obraża lub nęka w internecie, nie odpowiadaj – zgłoś sprawę dorosłemu lub na specjalne strony pomocy.
Nie wierz we wszystko, co czytasz! Fake newsy i manipulacje to codzienność w sieci. Sprawdzaj źródła informacji.
Rozpoczynamy cykl postów o bezpieczeństwie w sieci!
12 lutego – Kiedy dzieci zaczynają działać w sieci
Twoje dziecko zaczyna swoją przygodę z internetem – co warto wiedzieć?
Dzieci coraz wcześniej mają dostęp do internetu. Oglądają filmy, grają w gry, komunikują się ze znajomymi. Ale czy potrafią korzystać z sieci w sposób odpowiedzialny?
Kiedy dzieci zaczynają działać w sieci – Nauka to lubię
Wskazówki dla rodziców:
Rozmawiaj z dziećmi o tym, co robią w sieci
Ustal jasne zasady korzystania z internetu
Pokazuj wartościowe treści i edukacyjne materiały
13 lutego – Patotreści – jak się bronić?
Coraz więcej dzieci styka się w sieci z pato treściami – nieodpowiednimi, szkodliwymi materiałami pełnymi agresji i manipulacji. Jak rozpoznać pato treści i jak ochronić przed nimi dzieci?
Obejrzyj filmy:
Patotreści – Dajemy dzieciom siłę
Patotreści – Międzynarodowy Instytut Społeczeństwa Obywatelskiego
Jak chronić dzieci?
Rozmawiaj o treściach, które oglądają
Ustal filtry kontroli rodzicielskiej
Uświadamiaj, że internet to nie tylko rozrywka, ale i odpowiedzialność
14 lutego – Social media a nasza psychika
Jak social media wpływają na naszą psychikę?
Czy wiesz, że media społecznościowe mogą uzależniać, powodować depresję i wpływać na nasze emocje?
Obejrzyj zwiastun:
The Social Dilemma
Kilka faktów:
Algorytmy social mediów manipulują naszymi emocjami
Nadmierne korzystanie z social mediów może prowadzić do niskiej samooceny
Wielu influencerów pokazuje nieprawdziwy, wyidealizowany świat
17 lutego – Kiedy gry komputerowe szkodzą, a kiedy rozwijają?
Czy gry komputerowe to samo zło? A może mogą rozwijać?
Obejrzyj filmy:
Kiedy gry zagrażają
–
Czy granie rozwija? –
Wskazówki dla rodziców:
Ustal limit czasu na granie
Monitoruj, w co gra Twoje dziecko
Wybieraj gry edukacyjne i strategiczne
18 lutego – Cyberprzemoc – jak się bronić?
Cyberprzemoc to realne zagrożenie! Jak jej zapobiegać i jak reagować?
Obejrzyj film:
Cyberprzemoc –
Co robić, gdy dziecko pada ofiarą hejtu?
Nie ignorować problemu
Rozmawiać i wspierać
Zgłaszać nadużycia
19 lutego – Sharenting: Czy publikowanie zdjęć dzieci w sieci jest bezpieczne?
Czy zastanawialiście się, co dzieje się z Waszymi zdjęciami w internecie?
Rodzice często dzielą się zdjęciami swoich dzieci w mediach społecznościowych. Chcą pochwalić się pierwszym uśmiechem, krokiem czy osiągnięciem w przedszkolu. Ale czy to bezpieczne?
Internet nigdy nie zapomina! Nawet jeśli usuniesz zdjęcie, mogło ono już zostać skopiowane, zapisane lub udostępnione dalej.
Sharenting – czy publikowanie zdjęć dzieci jest bezpieczne?
–
Co się dzieje ze zdjęciem dziecka w sieci?
Na podsumowanie krótka wiadomość od Elli
Kilka faktów:
Zdjęcia dzieci mogą być wykorzystywane bez wiedzy i zgody rodziców.
Istnieją grupy zajmujące się nielegalnym rozpowszechnianiem wizerunku dzieci.
Niektóre zdjęcia mogą być używane do cyberprzemocy, a nawet oszustw.
Jak się chronić?
Nie publikuj zdjęć dzieci w miejscach publicznych bez przemyślenia.
Jeśli musisz udostępnić zdjęcie, zadbaj o prywatność (ukryj twarz, nie podawaj lokalizacji).
Naucz dzieci zasad bezpiecznego publikowania treści.
20 lutego – Wiarygodność informacji: Czy fake newsy są groźne? Deepfake – Nowa forma manipulacji w internecie.
Czy wierzysz we wszystko, co widzisz w internecie?
Fake newsy to poważny problem. Manipulacja, dezinformacja i fałszywe wiadomości mogą wpływać na nasze decyzje i postrzeganie świata.
Czy można wierzyć temu, co widzimy na filmach?
Deepfake to technologia, która pozwala na tworzenie realistycznych, ale fałszywych nagrań. Może być wykorzystywana do oszustw, dezinformacji, a nawet szantażu.
Obejrzyj film:
Wiarygodność informacji – jak rozpoznać fake newsy? –
Jak rozpoznać fałszywe informacje?
Sensacyjne nagłówki, które wzbudzają skrajne emocje.
Brak źródeł lub powoływanie się na anonimowych ekspertów.
Zdjęcia i filmy wyrwane z kontekstu lub przerobione.
Jak się bronić?
Sprawdzaj źródła informacji.
Porównuj wiadomości z różnych portali.
Korzystaj z serwisów fact-checkingowych (np. FakeHunter).
Obejrzyj film:
Deepfake – jak rozpoznać fałszywe nagrania? –
Czy deepfake to zagrożenie?
Tak! Może być używany do rozpowszechniania fałszywych informacji i manipulowania opinią publiczną.
Może być wykorzystywany w cyberprzestępstwach (np. oszustwach finansowych).
Jest coraz trudniejszy do wykrycia!
Jak się bronić przed deepfake?
Sprawdzaj źródła filmów.
Zwracaj uwagę na nienaturalne ruchy twarzy i dźwięk.
Korzystaj z narzędzi do wykrywania deepfake.
21 lutego – Stalking i grooming: Niebezpieczeństwa internetu
Uważaj, co udostępniasz w sieci – ktoś może to wykorzystać!
Obejrzyj filmy:
Stalking – uważaj, co udostępniasz –
Grooming – zagrożenie dla dzieci w sieci
Czym jest stalking?
To uporczywe śledzenie i nękanie danej osoby, często przy użyciu internetu. Stalkerzy mogą zdobywać prywatne informacje i wykorzystywać je przeciwko ofierze.
Czym jest grooming?
To działania podejmowane przez dorosłych w celu zdobycia zaufania dziecka, często z zamiarem jego wykorzystania. Groomerzy mogą podszywać się pod rówieśników i manipulować dziećmi.
Jak się chronić?
Nie podawaj prywatnych informacji w internecie.
Nie dodawaj do znajomych osób, których nie znasz.
Jeśli czujesz się zagrożony/a – zgłoś sprawę dorosłemu lub na policję.
24 lutego – Prawa autorskie w internecie: Czy wszystko można kopiować?
Czy wiesz, że nie wszystko, co znajdziesz w internecie, możesz dowolnie kopiować i udostępniać?
Wielu użytkowników sieci nie zdaje sobie sprawy, że pobieranie, udostępnianie czy używanie cudzych treści bez zgody autora może naruszać prawo.
Obejrzyj film:
Prawa autorskie – na co zwracać uwagę w sieci?
O czym warto pamiętać?
Zdjęcia, muzyka, filmy, artykuły i inne treści są chronione prawem autorskim.
Nie można kopiować i udostępniać cudzych materiałów bez pozwolenia.
Istnieją licencje, które pozwalają na legalne korzystanie z treści (np. Creative Commons).
Warto zawsze podawać źródło, jeśli korzystasz z cudzej pracy.
Co grozi za naruszenie praw autorskich?
Usunięcie treści z internetu.
Blokada konta lub kanału.
Kary finansowe, a w skrajnych przypadkach nawet konsekwencje prawne.
Jak tworzyć legalnie?
Twórz własne treści lub korzystaj z darmowych banków zdjęć i muzyki.
Zawsze sprawdzaj, czy możesz legalnie używać danej treści.
Jeśli chcesz użyć czyjejś pracy – zapytaj autora o zgodę!
PODSUMOWANIE CYKLU O BEZPIECZEŃSTWIE W SIECI
Przez ostatnie dni poruszyliśmy wiele tematów dotyczących zagrożeń w Internecie. Teraz czas, by podsumować to, czego się nauczyliśmy:
Jak rozpoznać i chronić się przed patotreściami.
Jak dbać o prywatność w sieci.
Jak unikać cyberprzemocy i hejtu.
Jak rozpoznać fake newsy, deepfake i manipulacje.
Jak chronić dzieci przed zagrożeniami online.
Jakie są prawa autorskie i z jakich zasobów możemy korzystać legalnie.