21 lutego na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Święto to powstało z inicjatywy UNESCO w 1999 r., aby zwrócić uwagę na znaczenie kulturowej różnorodności oraz próbować ochronić dziedzictwo poszczególnych narodów w czasach, kiedy globalizacja gotowa jest znosić wszelkie granice, ujednolicać i zamieniać świat w kolorowe obrazy, mówiące na pozór więcej niż tysiące słów.
Szkolne obchody święta zorganizowaliśmy w czwartek, 20 lutego 2025 r. na pierwszej godzinie lekcyjnej. Uczniowie klas od 4. do 8. zebrali się w holu na parterze. Zorganizowaliśmy dwa konkursy. W obu mógł wziąć udział każdy, kto uczestniczył w spotkaniu. Najpierw uczniowie rywalizowali, sprawdzając swą orientację w zagadnieniach poruszanych na lekcjach języka polskiego. Były lektury, gramatyka, poprawność, a wszystko to z wykorzystaniem platformy Kahoot! Blisko trzydziestu uczestników (niektórzy pracowali zespołowo) odpowiadało na 25 pytań o zróżnicowanym poziomie trudności. Najlepszy wyniki osiągnęli:
I miejsce – Aleksandra Barczak,
II miejsce – zespół Amadeusz Indycki i Mariusz Budkiewicz,
III miejsce – zespół Anna Menes i Klara Piekarzewicz.
Później obejrzeliśmy kilkuminutowy program na temat zróżnicowania językowego naszego kraju. Jak się okazuje, nie wszędzie tak samo mówimy, a już na pewno zdarza się tę samą rzecz określać całkiem innymi słowami w Małopolsce, na Śląsku, na Podlasiu czy w naszej Wielkopolsce.
Drugi konkurs właśnie tego zróżnicowania dotyczył. Przybliżał uczniom słownictwo gwarowe z terenu Wielkopolski. Warto pamiętać o gwarze, bo ona w wyjątkowy sposób łączy pokolenia, buduje naszą tożsamość i wzmacnia poczucie lokalnego patriotyzmu. Najwięcej poprawnych odpowiedzi udzielili:
I miejsce – Amadeusz Indycki,
II miejsce – Jan Szymkowiak,
III miejsce – ex aequo Dawid Marszałek i Patryk Burczyński.
Godzina minęła w okamgnieniu. Nie był to na pewno czas stracony. Zabawa, śmiech, dla najlepszych nagrody i dyplomy, dla wszystkich – wspaniała lekcja języka polskiego.










