W bieżącym roku szkolnym na zajęciach języka niemieckiego w klasach 5-8 realizowana będzie innowacja pedagogiczna „Cyfrowe wsparcie w nauce języka niemieckiego: Integracja aplikacji Duolingo w proces edukacyjny w szkole podstawowej”, która zakłada włączenie aplikacji Duolingo jako uzupełnienia tradycyjnych metod nauczania.
Innowacja bazuje na koncepcjach związanych z edukacją cyfrową oraz samoregulacją w nauce, uwzględniając również wyniki badań na temat efektywności nauki wspomaganej technologią. Duolingo, jako jedna z najpopularniejszych aplikacji do nauki języków, wykorzystuje zasady grywalizacji oraz spersonalizowanego podejścia do ucznia, co jest zgodne z nowoczesnymi metodami dydaktyki. Aplikacja łączy regularne ćwiczenia językowe z systemem nagród i postępów, co sprzyja motywacji wewnętrznej oraz systematyczności.
III. Cel innowacji
- Zwiększenie motywacji do nauki języka niemieckiego – aplikacja Duolingo oferuje uczniom interaktywne zadania językowe, które są atrakcyjne i angażujące dzięki zastosowaniu elementów grywalizacji.
- Zindywidualizowane podejście do ucznia – dzięki aplikacji, uczniowie mogą uczyć się we własnym tempie, dostosowując trudność zadań do swojego poziomu językowego oraz potrzeb edukacyjnych.
- Podniesienie kompetencji językowych – poprzez systematyczne ćwiczenia w aplikacji, uczniowie rozwijają cztery podstawowe umiejętności językowe: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie.
- Integracja technologii z procesem dydaktycznym – wdrożenie narzędzi cyfrowych w nauczaniu wspiera umiejętności uczniów w zakresie korzystania z technologii edukacyjnych oraz przygotowuje ich do nauki w cyfrowym środowisku.
- Samodzielność i samoregulacja w nauce – Duolingo zachęca do systematycznej pracy, co rozwija u uczniów umiejętność samodzielnego organizowania nauki i osiągania założonych celów.
Innowacja „Cyfrowe wsparcie w nauce języka niemieckiego” łączy zasady neurodydaktyki z technologiami cyfrowymi, tworząc nowoczesne środowisko edukacyjne. Neurodydaktyka kładzie nacisk na dostosowanie procesu nauczania do naturalnych mechanizmów funkcjonowania mózgu, w tym na różnorodność bodźców, personalizację oraz wykorzystanie technologii jako narzędzia wspierającego uczenie się. Aplikacje takie jak Duolingo dostarczają uczniom bodźców w sposób zróżnicowany i regularny, co jest zgodne z teorią neuroplastyczności mózgu – jego zdolności do adaptacji i tworzenia nowych połączeń w odpowiedzi na różnorodne doświadczenia edukacyjne.
Korzystanie z aplikacji jest bezpłatne. Uczniowie dołączyli do utworzonych przez nauczyciela klas cyfrowych odpowiadających ich klasom szkolnym.