Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To projekt skierowany do szkół podstawowych, którego celem jest kształtowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
Nasza szkoła w roku 2022 przystąpiła do programu Laboratorium Przyszłości i otrzymała środki na realizację tego projektu. Uzyskane środki pozwoliły na zakup nowoczesnego sprzętu, który umożliwił uczniom rozwijać zainteresowania w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także w ramach zajęć pozalekcyjnych i innych form rozwijania umiejętności.
Dzięki otrzymanemu wsparciu nasza szkoła wzbogaciła się o nowoczesny sprzęt:
- Drukarka 3D
- Zestaw elementów dodatkowych do drukarki 3D
- Stacja lutownicza
- Aparat fotograficzny z akcesoriami
- Statyw do aparatu i kamery
- Kamera przenośna z akcesoriami
- Mikrofon kierunkowy
- Mikroport SaramonicBlink 500 B2 do łączności bezprzewodowej, mikrofon kierunkowy)
- Gimbal do aparatu fotograficznego i kamer
- Zestaw szkolny OZOBOT 4 szt
- LEGO Education SPIKE Prime zestaw podstawowy i rozszerzający
- Dyktafon Sony
- Tablica szkolna tryptyk biała lakierowana;
- Laminarki
- Długopisy Banach walizka
- Tło fotograficzne zielone
- Green screen mobilny, zestaw do mocowania;
- Zestaw oświetleniowy.
W roku szkolnym 2022/2023r. w ramach programu Laboratorium Przyszłości zostały przeprowadzone zajęcia z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach powyższego projektu. Pierwszym i podstawowym sprzętem, z którego każdego dnia korzystamy w naszych klasach są tablice ścieralne. Umożliwiają one zapisywanie przydatnych informacji,rysowanie czy też rozwiązywanie zadań z różnych przedmiotów. Dodatkowo tablice umożliwiają przypinanie na ich powierzchni arkuszy, rysunków oraz innych materiałów dydaktycznych.
Kolejnym narzędziem do świetnej zabawy, ale też nauki i kształtowania nowych umiejętności jest sprzęt nagłaśniający oraz kamera z gimbałem i aparat fotograficzny z akcesoriami, który wykorzystany został do uwiecznienia różnych uroczystości szkolnych, wycieczek, rajdów i wyjazdów, konkursów, akcji społecznych i projektów realizowanych w szkole czy też podczas zajęć w świetlicy szkolnej. Uczniowie prezentowali swoje uzdolnienia, rozwijali swoje umiejętności sceniczne, wokalne, jak również rozwijali kompetencje cyfrowe oraz uczyli się świadomie i odpowiedzialnie rejestrować obraz i dźwięk.
Od miesiąca października w klasie pierwszej została wdrożona innowacja pedagogiczna „W świat programowania z Ozim” – nauka programowania„. Pierwszoklasiści podczas zajęć rozwijali zdolności intelektualne, umiejętności logicznego myślenia, planowania, przewidywania następstw własnego działania, wyciągania wniosków oraz rozumowania, a także rozwijania kreatywności. Na pierwszych zajęciach uczniowie kodowali za pomocą wirtualnej maty do kodowania i kolorowych kartoników, posługiwali się puzzlami do ozobota, budując trasy oraz zapoznali się z podstawowymi informacjami dotyczącymi obsługi małego robota. W kolejnych miesiącach nie tylko doskonalili poznane formy pracy z ozobotami, ale samodzielnie podejmowali zadania i poprzez metodę prób i błędów dochodzili do najbardziej optymalnego rozwiązywania problemu.
Przygodę z robotem Ozim przeżywali też starsi uczniowie na lekcjach informatyki, na zajęciach w nauczaniu indywidualnym i podczas Dnia Dziecka. Robotem uczniowie kierowali za pomocą intuicyjnych, graficznych aplikacji, które obsługiwali z poziomu laptopa. Wykorzystane na zajęciach roboty edukacyjne Ozoboty były dla uczniów świetną zabawą i nauką.
Podobnie i klocki Lego Education Spike Prime poprzez zabawę – tworzenie własnych projektów i naukę programowania rozwijały kreatywność i logiczne myślenie.
Technologia druku 3D daje uczniom możliwość uczestniczenia w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a nauczycielom zupełnie nowe możliwości prowadzenia zajęć lekcyjnych. Do najbladziej lubianych przez uczniów różnych grup wiekowych zajęć są zajęcia z wykorzystaniem długopisów 3D. Pracę z długopisem rozpoczynaliśmy od zapoznania z zasadami działania i posługiwania się długopisem 3D. Na początku uczniowie wykonywali proste elementy i napisy, a następnie samodzielnie zaprojektowali i wykonali prace według swojego pomysłu – przestrzenne modele domków, rowery i inne elementy przyrody. Uczniowie doskonalili swoje umiejętności posługiwania się długopisami, ćwiczyli sprawność grafomotoryczną, planowanie przestrzenne i współpracę w grupie oraz uczyli się cierpliwości oraz dokładności.
Drukarka 3D jako narzędzie służące do nauki jak i zabawy pozwoliło uczniom nabyć kolejne umiejętności. Dzięki technologii druku 3D uczniowie mają możliwość udziału w kreatywnych i innowacyjnych zajęciach, a sami nauczyciele, otwarci na nowe sposoby przekazywania wiedzy, mają skuteczne sposoby na urozmaicenie zajęć. Uczniowie kl. I z wykorzystaniem najnowszej technologii poznali kolejne litery alfabetu, a sam sposób nauki przyczynił się do zwiększenie zainteresowania i pobudzenia kreatywności najmłodszych uczniów szkoły. Również starsi uczniowie zapoznali się z działaniem drukarki 3D i mieli możliwość wydrukowania gotowych elementów.
Ponadto uczniowie podczas zajęć mogli poznać zasadę używania laminarki. Zostali zaznajomienie z jej działaniem, a także nauczyli się ustalać odpowiednią temperaturę laminowania niezbędną do odpowiedniej grubości folii. Nabytą wiedzę uczniowie wykorzystali w praktyce poprzez zabezpieczenie prac plastycznych i materiałów udostępnionych na gazetkach szkolnych.
Zakupiony w ramach programu Laboratoriów Przyszłości sprzęt odpowiada potrzebom naszej szkoły, jest i będzie w przyszłości wykorzystywany na lekcjach obowiązkowych – do realizacji podstawy programowej, a także na zajęciach dodatkowych oraz kołach zainteresowań.
koordynator projektu – Dorota Kaźmierska