„Schulzeit – Lernen, Freunde und Freude” – podsumowanie kilkumiesięcznej, międzynarodowej współpracy

W październiku nasza szkoła zaprosiła europejskie placówki do wspólnego zrealizowania autorskiego projektu w języku niemieckim, pod tytułem „Schulzeit – Lernen, Freunde und Freude”. Projekt od początku zyskał spore zainteresowanie i już w pierwszych dniach po opublikowaniu zgłosili się członkowie z 8 europejskich państw: Polski, Grecji, Szwecji, Słowacji, Chorwacji, Turcji, Włoch i Ukrainy. To, co najbardziej podobało się nowym członkom, to uwzględnienie tematów bliskich młodzieży i bezpośrednio odnoszących się do ich zainteresowań, różnorodność i atrakcyjność zadań oraz dostosowanie zagadnień do realizowanego w szkole poziomu nauczania. Do realizacji zadań przystąpiliśmy jeszcze w październiku. Najpierw przedstawiliśmy siebie, poznaliśmy innych uczestników z Europy oraz nakręciliśmy filmy o naszych szkołach. Do tych zadań wykorzystaliśmy interaktywne narzędzie Mentimeter, Youtube, Canvę oraz iMovie. W grudniu pracowaliśmy na Padlecie, na którym dzieliliśmy się przygotowaniami do świąt Bożego Narodzenia. Dzięki naszym wpisom dowiedzieliśmy się, jak spędza się święta w różnych zakątkach Europy, które zwyczaje są podobne, co serwuje się na świątecznych stołach. Kolejny etap projektu to wyzwanie Mannequin Challenge. Wykorzystaliśmy je do pokazania, jak spędzamy w szkołach przerwy. Zadanie to sprawiło nam dużo przyjemności i radości, bo chociaż pozornie łatwe, nasze sekwencje musieliśmy często nagrywać kilkakrotnie, bo ktoś się zawsze poruszył. Do ujęć w filmie przygotowywaliśmy na lekcjach teksty a całość dopracowywaliśmy w Canvie. W Canvie powstało też dużo prezentacji przedstawiających nasze szkolne śniadania, dzięki którym mogliśmy poznać nasze nawyki żywieniowe. Luty i marzec to okres w którym mogliśmy jeszcze lepiej się poznać. W prezentacji google formułowaliśmy pytania do naszych kolegów i koleżanek z europejskich szkół a później nakręciliśmy wywiady, w których odpowiadaliśmy na pytania nam zadane. W międzyczasie dzieliliśmy się też na Padlecie tym, co dla nas ważne. Lektura wpisów młodzieży z różnych zakątków Europy była bardzo ciekawa, pomogła nam się lepiej poznać, ale też pokazała, że zbyt mocno wcale się nie różnimy. Wspólna realizacja projektu to też spotkania online, dzięki którym mogliśmy się zobaczyć i porozmawiać na żywo, co jeszcze bardziej motywowało nas do realizacji projektowych zadań. Projekt realizowany był w języku niemieckim. I to właśnie po niemiecku komunikowaliśmy się na platformie Twinspace i wykonywaliśmy wszystkie zadania. Pozwoliło nam to rozwijać umiejętności językowe i przede wszystkim pokazało, że język to narzędzie, które służy komunikacji, porozumiewaniu się, lepszemu poznaniu. Mogliśmy uczyć się i tworzyć wypowiedzi tylko na bazie podręczników, ale odniesienie ich do realiów naszego prawdziwego życia i porozumiewania z prawdziwymi ludźmi, naszymi rówieśnikami, żyjącymi niekoniecznie blisko nas, ale też nie tak daleko dzięki wykorzystaniu platform online, było na pewno ciekawsze i stworzyło w klasie sytuację umożliwiającą autentyczną komunikację. A to przecież jest nadrzędnym celem nauczania języków obcych w dzisiejszej szkole. Zakończyliśmy wspólną pracę i rozpoczęliśmy starania o przyznanie europejskiej odznaki jakości eTwinning, dla najlepszych, wyróżniających się projektów.